Een Macbook Air Op Grijze Houten Tafel met Google geopend.
Algemeen

Hoe lokale ondernemers omzet via internet op de proef stellen

Veel lokale ondernemers besteden weinig tijd of aandacht aan hun internetmarketing. Zij hebben eens een website laten maken en vertrouwen erop dat deze blijvend bijdraagt aan het succes van hun bedrijf. Funest, vindt Anouk Timmerman van internetmarketingbureau Forresult. “Google voert continu aanpassingen door in het algoritme dat de zoekresultaten bepaalt. Zonder de kennis en ervaring van een specialist is de kans groot dat je minder en minder bezoekers via Google naar je website trekt.” Bron van het gevaar zijn de algoritmewijzigingen die Google regelmatig doorvoert om haar gebruikers de meest relevante resultaten te kunnen bieden.

Lokale vindbaarheid

Afgelopen zomer werd door Google een algoritmewijziging doorgevoerd die een groot effect had op de lokale vindbaarheid van bedrijven. Binnen de branche kreeg deze update de naam Google Pigeon. De wijziging had grote effecten voor de lokale vindbaarheid van bedrijven: de Google Maps-vermeldingen werden minder prominent, de organische zoekresultaten kregen juist een lokaler karakter en het werd des te belangrijker om Google op de juiste manier te informeren over de vestigingsplaats van je bedrijf. Stond je voorheen met een zoekterm als “bloemist Enschede” hoog in de Google Maps-vermeldingen, dan was nog niet gezegd dat je ook in de gewone zoekresultaten goed scoort. Het gevolg? Veel lokale ondernemers ontvangen sinds de zomer van 2015 minder bezoekers via Google op hun website.

Zoekresultaten op smartphone of tablet

Voor de deur staat een nieuwe algoritmewijziging. Vanaf 21 april wordt de mobielvriendelijkheid van een website meegenomen als ranking factor in de zoekresultaten op smartphones en tablets. Het is voor het eerst dat Google een algoritmewijziging openbaar aankondigt, en dat is niet voor niets: deze wijziging kan grote gevolgen hebben voor lokale ondernemers. “Veel kleine en middelgrote bedrijven hebben nooit geïnvesteerd in een mobiele- of responsive website”, vertelt Timmerman. “Op dit moment staan tussen de top 10 zoekresultaten op smartphones vaak nog twee tot vijf websites die niet mobielvriendelijk zijn. Al deze sites lopen na 21 april het risico van de eerste pagina te verdwijnen.”

Vooral webshops en bedrijven die zich richten op consumenten ontvangen veel bezoekers via mobiele telefoons, gemiddeld zo’n 40% van alle bezoekers. Dit is een niet te verwaarlozen aantal. Een verminderde vindbaarheid in de grootste zoekmachine ter wereld kan dus een flink effect hebben op de omzetten van een lokaal bedrijf. De oplossing? “Investeer in online marketing, want dat loont. Zorg dat een specialist zich bezighoudt met het bedienen en uitbouwen van uw bezoekers via internet, zodat u kunt blijven doen waar u goed in bent.” Heeeft u nog geen mobiele site? Misschien kunt u dat nog vóór 21 april regelen, en anders is het ook daarna van toegevoegde waarde voor het succes van uw bedrijf.