Algemeen

Het succes van ondernemer Jeroen Spaink: “werken met ballonnen is altijd leuk!”

De Ballonnenwinkel is in 2002 opgericht door Jeroen Spaink. Het begon allemaal met het maken van een ballonnenboog in 7 uur, nu maken ze ballonnenbogen in een kwartier. De successen lopen op bij De Ballonnenwinkel, grote namen melden zich zoals Coca Cola, Mars en Campina. Jeroen: “ballonnen zijn altijd gewild en hebben een magnetische factor, iedereen wordt vrolijk van ballonnen!”


Jeroen Spaink is in 2002 gestart met De Ballonnenwinkel. “Ik werkte toen in de horeca, maar ik had altijd al de droom om voor mezelf te beginnen. Mijn toenmalige werkgever had elke week een ballonnenboog voor de deur staan en op een gegeven moment heb ik hem gevraagd of ik die boog mocht regelen. Dat was goed en zo is het begonnen. Met hulp van mijn ouders zorgden we zo elke week voor een nieuwe boog.”

Ballonnen opblazen in de woonkamer
“In het begin was het wel even inkomen. Je moet echt ervaring opdoen met het maken van ballondecoraties. Over het maken van de eerste boog hebben we wel 7 uur gedaan. Alle ballonnen bliezen we met de mond op en we maakten de boog handmatig. Dit gebeurde allemaal in de woonkamer. Ook vervoeren was lastig, ik had gewoon een personenauto! De ballonnenboog moest eerst uit elkaar gehaald worden, dan kon hij de auto in en dan zette ik hem op locatie weer in elkaar.”

Fulltime werken met ballonnen
In 2005 heeft Jeroen zijn baan in de Horeca opgezegd en is fulltime aan de slag gegaan met zijn bedrijf. “Ik heb toen ook een ruimte gehuurd om klanten te ontvangen en om vanuit te werken. Ik werk inmiddels met 7 mensen en we rijden nu met grote bussen door heel Nederland en België om alle ballondecoraties, bedrukte ballonnen en helium ballonnen af te leveren. Ook hebben we verschillende apparatuur tot onze beschikking om de ballondecoraties te maken. Een ballondecoratie zetten we nu in een kwartier in elkaar, dat is wel even anders dan 7 uur!

Van 10 tot 35.000 ballonnen
Al snel klopte grote klanten aan bij De Ballonnenwinkel. “We maken ballondecoraties voor onder andere H&M, Crocs, Mars en Coca Cola. Maar ook de buurvrouw komt bij ons gerust 10 ballonnen voor een kinderfeestje halen. Een grote klus die ik me nog goed kan herinneren is een ballonnenactie van Campina. Zij wilden hun vernieuwde gezondere melk promoten door helium ballonnen met een kaartje te laten oplaten. Iemand die zo’n ballon vond kon het kaartje invullen en maakte dan kans op een fiets. Er moesten op 7 plekken in Nederland 5000 ballonnen opgelaten worden om 9 uur ’s ochtends precies. Dat zijn 35.000 ballonnen! Het was onze eerste grote klus dus daarvan heb ik wel slapeloze nachten gehad,” lacht Jeroen.

Seizoensgebonden
De Ballonnenwinkel is het hele jaar druk, maar welke ballonnen ze het meest leveren hangt af van het seizoen. “In de zomer leveren we veel ballondecoraties, omdat er dan veel trouwerijen zijn. De scholen zijn dan vaak dicht, dus leveren we minder helium ballonnen voor ballonoplatingen. Bedrukte ballonnen leveren we het hele jaar door, daar is altijd vraag naar.”

Meer klanten dankzij ballondecoratie
Jeroen merkt dat ballonnen werken als klantenmagneten. “Mensen worden blij van ballonnen, ze stralen vrolijkheid uit en een grote ballonnenboog trekt altijd de aandacht. Wanneer op een meubelboulevard bijvoorbeeld de ene zaak een ballonnenboog voor de deur heeft staan en de buurman niet, dan is het verschil in het aantal klanten heel groot. De meerderheid loopt naar de winkel met de ballondecoratie. Zo kun je met ballondecoraties echt meer klanten en bezoekers krijgen. En dat met alleen een stukje latex!”

» Wilt u meer weten over De Ballonnenwinkel? Breng dan een bezoek aan de website of bekijk het portfolio!