5 Tips voor een succesvol verzendproces

Wanneer je producten verkoopt via internet wil je natuurlijk dat je klanten alles goed en zo snel mogelijk binnen krijgen. Waar moet je op letten bij het kiezen van een bezorgpartner en wat zijn de mogelijkheden die je tegenwoordig als webshop aan kunt bieden. Wij zetten het voor je op een rijtje.

Gratis verzenden

Uit onderzoek blijkt dat de reden dat consumenten de winkelwagen verlaten door iets dat te maken heeft met bezorging, voor 59% komt omdat ze de bezorging te duur vinden. Er is dan ook een trend te zien van steeds meer webshops die gratis verzending aanbieden. Vaak is gratis verzending wel vanaf een bepaald bedrag, of is het te zien dat webshops het gratis verzenden als tijdelijke korting aanbieden.

Handmatig of automatisch verpakken

Of je je producten handmatig of automatisch verpakt hangt af van het aantal producten dat je gaat versturen. Geautomatiseerd verpakken gebeurt meestal vanaf ongeveer 100 producten per verpakkingstype. Hierbij is een goede procesinrichting erg belangrijk. Zorg voor voldoende materiaal en personeel om ook kleinere orders handmatig goed te kunnen verpakken.

Veilige verzending

Veilige verzending van je producten begint al bij een goede verpakking. De verpakkingen moeten goed sluiten en vooral breekbare spullen moeten goed beschermd worden. Daarnaast is het van belang om een betrouwbare bezorgpartner te vinden voor het versturen van je pakketten. Er zijn verschillende grote bedrijven in Nederland die ervoor kunnen zorgen dat al je pakketten veilig bij de juiste personen geleverd worden. Ga in gesprek met een aantal partijen en kijk wat ze kunnen bieden, wat de tarieven zijn en welke bezorgpartner het beste bij je past. Vind je het bijvoorbeeld belangrijk dat pakketten dezelfde dag verzonden worden, of wil je graag in het buitenland kunnen leveren. Dit zijn allemaal dingen om rekening mee te houden.

Dezelfde dag ontvangen

Consumenten willen hun bestelde pakket steeds sneller ontvangen. Ook wanneer ze tijdense de standaard levertijd niet thuis zijn, verwachten ze om dezelfde dag nog hun pakket ergens op te kunnen halen. Het is daarom handig om met een bezorgpartner te werken die gebruik maakt van parcelshops waar klanten hun bestelling zelf op kunnen halen.

Gemakkelijk retourneren

Ook het eventuele retourneren van producten hoort bij het verzendproces. Wanneer een klant niet tevreden is het met het product, moet het makkelijk zijn om het pakket terug te sturen. Zorg voor duidelijke informatie op je websites waar uitgelegd wordt hoe het retouren van een product werkt. Lever een retourlabel met instructies bij het product en maak het mogelijk om het pakket weer bij een parcelshop in te leveren waar het vanzelf terug wordt gestuurd.

Wanneer er over deze vijf punten in het verzendproces duidelijke afspraken zijn en je samenwerkt met de juiste partners, zal dit proces goed verlopen. Hiermee zorg je voor tevreden klanten en dus terugkerende klanten.

Tags

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*