Beveiliging MKB
Bedrijfsvoering

Beveiliging voor het MKB

Wanneer je onderneming groeit kom je snel op het punt uit dat je een eigen locatie of pand zal betrekken. Een eigen pand brengt een hoop verantwoordelijkheden met zich mee. Eén van de aspecten waar je over na dient te denken is hoe beveilig je een pand. Een goed slot is vaak niet afdoende. Vaak vraagt een verzekering om een goed alarmsysteem. Het systeem dient gekoppeld  te zijn met een meldkamer en er dient alarmopvolging plaats te vinden. Uiteraard is het verstandig om je pand nog beter te beveiligen. Wij zetten de mogelijkheden op een rij.

Alarm systemen

Een alarmsysteem waarschuwt bij mogelijke calamiteiten en onraad. Vaak wordt in het geval van een inbraakpoging alarm geslagen door een geluidssignaal (luid alarm) en een stil signaal naar een meldkamer. De meldkamer onderneemt dan de juiste actie.

Het systeem zelf kan bestaan uit een aantal onderdelen. Denk hierbij aan een noodstroomvoorziening, bewegingsmelders, magnetische contacten, glasbreukmelders, en trilcontacten.

Meldkamer

De meldkamer van een beveiliger (niet te verwarren met de meldkamer van de hulpdiensten zoals ambulance, brandweer en politie) krijgt alle meldingen binnen van alle aangesloten alarmsystemen of meldingen van voorbijgangers en medewerkers die onraad detecteren. Zodra een melding binnen komt zal de medewerkers van de meldkamer (ook wel centralist genoemd) de juiste actie ondernemen. Dit kan betekenen dat de contactpersoon wordt ingeschakeld of dat de hulpdiensten direct worden ingeschakeld in het geval van een mogelijke overval, brand of inbraak.

Alarmopvolging

Wanneer en dus een alarm is afgegaan (of een ander soort melding van onraad is gedaan) schakelt de meldkamer de juiste partij in om actie te ondernemen. Het is aan te raden om dit te laten doen door een professioneel beveiligingsbedrijf. Men is dan snel ter plaatse en kan adequaat handelen. Vaak begint men met een controle van de buitenzijde van het pand. Zodra het pand veilig te betreden is zal men op zoek gaan naar de oorzaak van het alarm en deze waar nodig verhelpen zonder dat u als opdrachtgever er aan te pas komt.

Aan u als MKB ondernemer de keuze welke diensten u wilt inschakelen. Het is hierbij erg belangrijk dat u aandacht schenkt aan de voorwaarden van uw verzekering. Een lokale beveiliger kan u helpen bij het inzicht geven van de meest ideale oplossing voor uw bedrijf.