Logo en huisstijl laten ontwerpen
Marketing & Groei

Concurrentieanalyse in b2b marketing 

Er zijn verschillende strategieën om zwakke punten, sterke punten, kansen en marktpositionering te ontdekken. Dit alles is gebaseerd op analytische oefeningen, zoals bijvoorbeeld de SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities and Threats). Concurrentieanalyse is een van die strategieën. In deze blog vertellen hoe je dit kunt doen.

 Concurrentieanalyse: stop en kijk opzij

Als aanvulling op de SWOT- en andere onderzoeken is de concurrentieanalyse essentieel. Om de zwakke en sterke punten van de onderneming, het product of de dienst zelf te ontdekken. Het richt zich op het onderzoeken van de verschillende spelers in de markt. Om te ontdekken welke waarden ze benadrukken, wat voor soort inhoud ze creëren en met welke zoekwoorden.

Dat stelt je in staat om:

• Te weten wat anderen doen, om zo te zien of het van toepassing is op jouw bedrijf. Zodat je kunt beginnen met het ontwikkelen van iets soortgelijks (bijvoorbeeld in webcontent).

• Te ontdekken wat de verschillen zijn.

• Te onderzoeken of een specifiek aspect van een bedrijf een ​​eigen kans biedt.

Sleutels tot een optimale concurrentieanalyse

Hieronder sommen we een reeks centrale aspecten op die niet buiten beschouwing mogen worden gelaten in de concurrentieanalyse.

Vergeet nooit het doel: wat wil ik analyseren?

Elke evaluatie vereist een begin. Het voorstellen van een SMART-doelstelling is essentieel om met de analyse te kunnen beginnen. Het is vooral belangrijk dat het concreet en meetbaar is, anders loop je het risico doelloos rond te lopen.

Er zijn verschillende soorten doelen en verschillende manieren om ze te bereiken. Als je bijvoorbeeld de seo-strategie van de concurrenten wilt analyseren, is het essentieel om hun website te analyseren.

Concurrenten: directe en indirecte tegenstanders

Er zijn verschillende soorten concurrenten. Als je ze kent, kun je jouw analyse verbeteren.

De belangrijkste zijn:

• Directe concurrentie. Organisaties met hetzelfde model, die op een vergelijkbare manier werken en waarvan de producten of diensten onderling niet veel verschillen. Bijvoorbeeld: Ford en Fiat.

• Indirecte concurrentie. Dit zijn bedrijven die vergelijkbaar zijn, maar merkbare verschillen hebben in processen, producten of diensten. Bijvoorbeeld Coca-Cola en Levité.    

• Potentiële concurrentie. Dit zijn tegenstanders die momenteel niet concurreren met jouw product of dienst, maar die dat wel zouden kunnen zijn. Bijvoorbeeld een toiletzeepbedrijf en een waszeepbedrijf.

Zoekwoordanalyse: waar hebben ze het over?

Zoekwoorden staan ​​centraal in een digitale concurrentieanalyse. Ze werken niet alleen bij blogs, maar bij de hele website. SEO linkbuilding moet worden overwogen als je jouw eigen site willen laten groeien. Om dit te doen, kun je de website van de concurrenten controleren met behulp van tools.

Bij b2b online marketing is concurrentieanalyse van grote waarde, omdat het kan bijdragen aan contentcreatie, zoekwoordonderzoek en zelfs de strategie van het marketinggebied.

Kortom, het is een steeds relevanter sociaal netwerk voor zowel B2C- als B2B-marketing. Het is zeker de moeite waard om een ​​geschikte beeldtaal te vinden om de waarden en ambities van jouw bedrijf over te brengen.